Ідея
правової держави, яка бере свій початок з античної політико-правової думки і
отримавши могутній імпульс розвитку в Новий час, в сучасних умовах набуває
практичну реалізацію. Офіційне признання держави як правової в конституціях ряду
країн, в тому числі і України, викликає необхідність наповнити категорію
«правова держава» реальним юридичним змістом. Сутність правової держави
розкривається через її принципи. Становлення правової держави може бути здійснено
тільки при умові успішного запровадження у життя визначених правових ви- мог,
механізмів реалізації принципів. Формування правової держави в Україні є вкрай
складним, багатоплановим процесом, що включає в себе не тільки формування
структур влади, які здатні забезпечити дотримання законності та прав громадян,
але й наявність широкого спектру політичних партій і рухів, соціальних груп і
про- шарків зі своїми специфічними інтересами, особливою правовою, політичною,
соціальною, економічною поведінкою. На сучасному етапі розвитку нашого
суспільства часто вживають термін «правова держава». При цьому одні автори
виходять з бажання підкреслити, що, проголосивши себе суверенною і незалежною,
Україна стала і правовою державою, а інші - з прагнення довести, що побудова
такої держави є справою більш віддаленої перспективи. Згідно зі ст. 1
Конституції нашої держави, Україна є суверенна і незалежна, демократична,
соціальна, правова держава. Проте реалії сьогодення яскраво свідчать про те, що
це лише декларація. Україна не є правовою державою, оскільки їй необхідно
подолати цілий ряд проблем, які заважають їй бути такою. Правова держава
характеризується рядом імманентно притаманних їй принципів, найважливішими з
яких є верховенство права, поділ вла- ди, реальність прав і свобод людини та
громадянина, законність, наявність у громадян високої правової культури.
Принцип верховенства права визначає умовизначає умови життєдіяльності усього
соціального організму, тобто створення і функціонування державних органів та
громадських організацій, ставлення до них, а також стосунки між окремими
громадянами. У нашій державі наукове осмислення і аналіз цього принципу
розпочалися лише після його закріплення у ст. 8 Конституції України. З урахуванням
цього Верховна Рада України повинна приймати закони, що мають відповідати
принципам справедливості, гуманізму; забезпечувати права, свободи і законні
інтереси громадян; відображати суспільні відносини, які склалися у нашій
країні. Причому основною умовою тут повинна бути рівноправність держави та
інших суб'єктів права. Це означає, що всі закони, які прийняті державою,
повинні в першу чергу розповсюджуватися і на неї. Основний принцип верховенства
права - право знаходиться над державою, а не навпаки. На жаль, брак демократичних
традицій та звичка державних чиновників, якщо не порушувати, то при-
стосовувати право до своїх потреб, призвели до того, що держава, яка повинна
бути гарантом прав і свобод людини і громадянина, досить часто, навпаки, їх
порушує. Принцип реальності прав і свобод людини та громадянина передбачає, що
права і свободи мають бути не тільки задекларовані у законодавчих ак- тах, а й
забезпечені та гарантовані державою. Цей принцип закріплено у ст. З Конституції
України, яка встановлює, що людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність
і безпека визнаються у нашій державі найвищою соціальною цінністю. А права та
свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності
держави.
Низький рівень правової
культури громадян нашої держави - це наслідок недоліків у системі правового
виховання молоді. Побудова демократичної, правової держави без міцного
теоретичного підґрунтя, без глибоких наукових розробок юристів - вчених так і
зарубіжного досвіду неможлива. Справа ця важка і складна, вона потребує
різнобічного наукового аналізу як правової думки, так і практичних діянь по
розбудові державної) механізму.
Труднощі розбудови правової
держави в Україні полягають не лише у відсутності належної законодавчої бази,
але й викликаються існуючим правовим нігілізмом, що дістався у спадок від старого
устрою, не досить високим рівнем політичної і правової культури депутатського
корпусу. Треба наголосити на тому, що основою створення і функціонування
правової держави є громадянське суспільство, тобто об'єднання вільних і
рівноправних людей, кожному з яких держава забезпечує юридичні можливості бути
власником та брати активну участь у політичному житті. Між державою і
суспільством має бути певна дистанція, яка і забезпечує демократію, відповідний
рівень свободи суб'єктів громадянського суспільства. Якщо держава повністю
узурпує суспільство, вона знищує людину як вільну особистість. В даний час
Україна продовжує перебувати в економічній та політичній кризах, які пов'язані,
в тому числі, з низьким рівнем правосвідомості. Водночас, побудова правової
держави передбачає, навпаки, наявність високого рівня правосвідо- мості
населення. Тому основною передумовою для належної реалізації є саме високий
рівень право- свідомості і громадян, і представників державної влад, виховання
глибокої поваги до Конституції і закону,формування високої правової культури.
Без цього не можливо створити цивілізоване суспільство, побудувати правову
державу.
Підготувала:
зав.від.обслуговування ЦБ Г.Грицило
Немає коментарів:
Дописати коментар